Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012

Δημοψήφισμα στην Ελβετία της Άμεσης Δημοκρατίας: 66,5% εναντίον της αύξησης ημερών αδείας!

Δημοψήφισμα στην Ελβετία της Άμεσης Δημοκρατίας: 66,5% εναντίον της αύξησης ημερών αδείας!

Διάβαζα πριν στο φιλικό blog akivernitos ότι στη χώρα όπου λειτουργεί η Άμεση Δημοκρατία, στην Ελβετία, έγινε δημοψήφισμα όπου ο λαός της χώρας, με ποσοστό 66,5%, ψήφισε ΟΧΙ στην αύξηση των ημερών αδείας.
Είχα ξανακούσει για την Άμεση Δημοκρατία της Ελβετίας, αλλά τώρα μου δόθηκε η αφορμή να ρίξω μια ματιά πώς αυτή λειτουργεί.
Ορίστε λοιπόν τι βρήκα στο tsantiri:

Είναι ίσως σκόπιμο να αναλύσουμε σε γενικές γραμμές πως λειτουργεί η δημοκρατία της Ελβετίας, έτσι ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα, ποια οφείλουν να είναι τα επόμενα στάδια εξέλιξης της χώρας μας.
Κατ’ αρχήν λοιπόν, η σημερινή Ελβετία αποτελείται από 20 καντόνια και 6 «ημικαντόνια», διαφορετικής έκτασης πληθυσμού και οικονομικής δομής μεταξύ τους (με 3.000 κοινότητες). Το κάθε ένα από τα 26 καντόνια και ημικαντόνια έχει το δικό του Σύνταγμα, τα δικά του Δικαστήρια, τη δική του Κυβέρνηση, το δικό του Κοινοβούλιο και τη δική του Αστυνομία. Η πολύπλοκη αυτή δομή έχει σαν αποτέλεσμα την ύπαρξη διαφορετικών νόμων, οι οποίοι συνήθως εξισορροπούνται μεταξύ τους, έτσι ώστε να λειτουργεί το σύστημα στο σύνολο του – περισσότερο μετά από συμφωνίες των καντονιών και λιγότερο με τη βοήθεια ομοσπονδιακών νομοθετημάτων.

Το βασικότερο χαρακτηριστικό της άμεσης δημοκρατίας της χώρας είναι τα συχνά (αρκετές φορές εντός του ίδιου έτους) δημοψηφίσματα, τα οποία αφορούν νόμους και νομοσχέδια – σε επίπεδο κοινοτήτων, επίσης τον προϋπολογισμό (έσοδα και έξοδα).
Κατά τη διάρκεια ενός «δημοψηφιστικού» σαββατοκύριακου, αποφασίζεται συχνά για περισσότερα από δέκα διαφορετικά θέματα, τα οποία συμπεριλαμβάνουν «ερωτήματα» της ομοσπονδίας, των καντονιών και των κοινοτήτων.

Το ομοσπονδιακό Σύνταγμα, όπως επίσης το Σύνταγμα των καντονιών, καθορίζει επακριβώς το είδος των νόμων, καθώς επίσης των υπολοίπων αποφάσεων (νομοσχεδίων κλπ), οι οποίοι (οποίες) υπάγονται υποχρεωτικά σε δημοψηφίσματα. Για όλους τους εναπομένοντες νόμους ή αλλαγές νόμων, για αυτούς δηλαδή που δεν υπάγονται σε δημοψηφίσματα, είναι δυνατόν, εντός τριών μηνών από την ψήφιση τους εκ μέρους του εκάστοτε Κοινοβουλίου, να απαιτηθεί από τους Πολίτες η διενέργεια δημοψηφίσματος – υπό την προϋπόθεση να συγκεντρωθούν 50.000 υπογραφές, μεταξύ αυτών που έχουν το εκλογικό δικαίωμα. Ίσως οφείλουμε να σημειώσομε εδώ ότι, στην Ελβετία επιτρέπεται η ταχυδρομική ψήφος (υποθέτουμε σύντομα και η ηλεκτρονική), έτσι ώστε να διευκολύνονται οι Πολίτες στην εξάσκηση των εκλογικών τους δικαιωμάτων.
Το ίδιο ισχύει και για τις αποφάσεις των καντονιών ή των κοινοτήτων – όπου όμως ο αριθμός των απαιτουμένων υπογραφών είναι ανάλογα μικρότερος. Στις πολύ μικρές κοινότητες δεν υπάρχει «κοινοβούλιο», οπότε οι εκλογείς συζητούν και αποφασίζουν κατά τη διάρκεια των «κοινοτικών συγκεντρώσεων», οι οποίες λαμβάνουν χώρα πολλές φορές εντός του ιδίου έτους.

Επειδή, μέσα σε μία άμεση δημοκρατία, οι νόμοι, οι οποίοι ψηφίζονται από το Κοινοβούλιο, μπορούν να καταργηθούν με τη βοήθεια της συλλογής υπογραφών εναντίον τους, οπότε ακολουθεί δημοψήφισμα, γίνεται εκ των πρότερων προσπάθεια, πριν ακόμη δηλαδή ψηφιστούν, να εξασφαλισθεί η συμφωνία της πλειοψηφίας των εκλογέων – με αποτέλεσμα να υπάρχουν αρκετοί συμβιβασμοί, έτσι ώστε να λαμβάνονται υπ’ όψιν τα συμφέροντα όλων.
Στα πλαίσια αυτά η κυβέρνηση, πριν ακόμη συντάξει τους νόμους, διενεργεί έρευνες μεταξύ όλων των κομμάτων, των κοινωνικών ομάδων, των εμπορικών συνδέσμων, των συνδικαλιστικών οργανώσεων, των θρησκευτικών συλλόγων κλπ, έτσι ώστε να σφυγμομετρήσει την κοινή γνώμη. Επειδή λοιπόν σε μία άμεση δημοκρατία οι νόμοι ελέγχονται από όλους τους Πολίτες, το κοινό συμφέρον ευρίσκεται σε πρώτη θέση – ενώ η «συντεχνιακή» ικανοποίηση των πολιτικών κομμάτων ή άλλων ομάδων μεταξύ τους, έρχεται σε δεύτερη μοίρα.

Συνεχίζοντας, με τη συγκέντρωση 100.000 υπογραφών από το εκλογικό σώμα, μπορεί να απαιτηθεί η αλλαγή του Συντάγματος σε ομοσπονδιακό επίπεδο – σε επίπεδο καντονιών, οι απαιτούμενες υπογραφές είναι λιγότερες. Σε σχέση δε με κάθε πρωτοβουλία των Πολιτών είναι υποχρεωτικά τα δημοψηφίσματα, ακόμη και αν διαφωνεί η κυβέρνηση ή το κοινοβούλιο. Εν τούτοις, το κοινοβούλιο έχει τη δυνατότητα να αντιπροτείνει κάτι άλλο στους Πολίτες, για το οποίο είναι τότε υποχρεωμένοι να ψηφίσουν.

Σε αντίθεση τώρα με τα απλά νομοθετήματα, η αλλαγή του Συντάγματος σε ομοσπονδιακό επίπεδο απαιτεί, εκτός από την πλειοψηφία των εκλογέων, επίσης την πλειοψηφία των καντονιών – κάτι που πρακτικά έχει αποδειχθεί μεγαλύτερο εμπόδιο. Το ομοσπονδιακό κοινοβούλιο τώρα αποτελείται από δύο μέρη:
(α) Από το Εθνικό Συμβούλιο (τη μεγάλη Βουλή), στο οποίο εκπροσωπούνται όλοι οι Πολίτες ισότιμα. Ο αριθμός των εδρών του έχει περιορισθεί στις 200, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει ένας βουλευτής ανά 35.000 εκλογείς. Κάθε καντόνι αποτελεί έναν εκλογικό τομέα και εκλέγει έναν τουλάχιστο εκπρόσωπο – ενώ η εκλογική θητεία ανέρχεται σε τέσσερα έτη.
(β) Από το Τοπικό Συμβούλιο (τη μικρή Βουλή), στο οποίο εκπροσωπούνται όλα τα καντόνια – όπου το κάθε ένα στέλνει δύο εκπροσώπους, ενώ τα «ημικαντόνια» από έναν. Τα μέλη του τοπικού συμβουλίου εκλέγονται με το Δίκαιο των καντονιών, ενώ η θητεία τους μπορεί (χωρίς όμως να είναι υποχρεωτικό) να είναι η ίδια με αυτήν του Εθνικού Συμβουλίου.

Το «αξίωμα» του βουλευτή στην Ελβετία δεν θεωρείται ως κύρια απασχόληση – οπότε οι αμοιβές που λαμβάνουν οι βουλευτές είναι ελάχιστες, με αποτέλεσμα να είναι υποχρεωμένοι να εργάζονται στο επάγγελμα τους, για να συντηρηθούν. Παρά το ότι λοιπόν οι απαιτήσεις των κοινοβουλευτικών δραστηριοτήτων είναι πολύ μεγάλες, οπότε οι βουλευτές είναι αναγκασμένοι να δαπανούν πολλές ώρες, οι Ελβετοί δεν θέλουν να υιοθετήσουν ένα «επαγγελματικό κοινοβούλιο» – θεωρώντας πολύ σωστά ότι έτσι, χωρίς να είναι επαγγελματικό δηλαδή, λειτουργεί περισσότερο προς όφελος των Πολιτών.

Τα μέλη της ομοσπονδιακής κυβέρνησης δεν εκλέγονται από τους Πολίτες, αλλά από το Κοινοβούλιο – τόσο από το Εθνικό, όσο και από το Τοπικό, κατά τη διάρκεια μίας κοινής συνεδρίασης τους. Τα επτά μέλη της κυβέρνησης (δύο από το κόμμα των ελευθέρων δημοκρατών, δύο από το χριστιανοδημοκρατικό, δύο από το σοσιαλιστικό και ένα από το SVP), το κάθε ένα εκ των οποίων διοικεί κάποιο υπουργείο, σχηματίζουν μία «συναδελφική Αρχή» (η διακομματική «συναίνεση» είναι εκ των πραγμάτων δεδομένη), η οποία λαμβάνει όλες τις σημαντικές κυβερνητικές αποφάσεις, κατά τη διάρκεια των εβδομαδιαίων συναντήσεων της.

Ο Πρόεδρος (πρωθυπουργός) της κυβέρνησης εκλέγεται κάθε χρόνο όπου, με βάση άγραφους κανόνες, όλα τα μέλη της εκάστοτε κυβέρνησης ασκούν την εξουσία του Προέδρου, ο ένας μετά τον άλλον (rotation principle). Ο εκάστοτε Πρόεδρος διευθύνει τις συνεδριάσεις της κυβέρνησης, ίσος μεταξύ ίσων, ενώ αντιπροσωπεύει τη χώρα σε επίσημες δραστηριότητες, είναι υπεύθυνος για την καθιερωμένη ομιλία του νέου έτους κλπ. Όμως, δεν υποδέχεται μόνο αυτός τους ξένους εκπροσώπους άλλων κυβερνήσεων, αλλά όλη η κυβέρνηση μαζί.
Τα κοινοβούλια των καντονιών αποτελούνται από ένα σώμα (μεγάλη βουλή), ενώ διαθέτουν 100-200 βουλευτές, οι οποίοι εκλέγουν την κυβέρνηση του καντονιού, όπως συμβαίνει με την ομοσπονδιακή. Τέλος, ένα μέρος των 3.000 κοινοτήτων της Ελβετίας ειδικά οι πόλεις, διαθέτουν ένα κοινοτικό κοινοβούλιο – συνήθως με λιγότερους από 50 βουλευτές.


Η ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΟΣ

Έχουμε την άποψη ότι, η ανάγκη αναθεώρησης του εκ φύσεως διεφθαρμένου πολιτεύματος της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας (άρθρο μας), πρέπει να είναι εν πρώτοις προς την κατεύθυνση της συμμετοχικής δημοκρατίας, η οποία ορίζεται ως εξής:
“Η συμμετοχική δημοκρατία είναι ένας τύπος φιλελεύθερης δημοκρατίας, η οποία δίνει έμφαση στην ευρεία εμπλοκή των πολιτών στην διεύθυνση και διαχείριση των πολιτικών υποθέσεων. Αν και η ετυμολογία υπονοεί ότι, όλα τα πολιτεύματα που αξίζουν την ονομασία «δημοκρατία» στηρίζονται στη συμμετοχή των πολιτών, οι παραδοσιακές αντιπροσωπευτικές δημοκρατίες τείνουν να περιορίζουν τη συμμετοχή αυτή στην ανάδειξη αντιπροσώπων, οι οποίοι αποφασίζουν για όλα τα ζητήματα, εγκαταλείποντας έτσι τη διακυβέρνηση σε μία επαγγελματική ολιγαρχία – πολύ συχνά δε, σε έναν «κομματικό» δικτάτορα-πρωθυπουργό. Η συμμετοχική δημοκρατία προσπαθεί να εισάγει σε αυτό το σύστημα κάποια χαρακτηριστικά άμεσης δημοκρατίας, συνήθως σε φιλελεύθερο πλαίσιο, έτσι ώστε να διευρύνει το πλήθος των ανθρώπων που έχουν πρόσβαση στις πολιτικές διεργασίες λήψης αποφάσεων, αλλά και να εμβαθύνει αυτήν την πρόσβαση”.
Βασίλης Βιλιάρδος (copyright)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Τι να σχολιάσω για τα παραπάνω;
Να μου πει κανείς το κλασικό επιχείρημα ότι "δε γίνονται αυτά στον 20ό αιώνα, αυτά ήταν για την Αθήνα του Περικλή των 30.000 κατοίκων";
Φυσικά και γίνονται και στον 20ό αιώνα και μάλιστα όχι σε κανένα χωριό... ανυπότακτων στην Ισπανία, αλλά σε μια χώρα με πληθυσμό σχεδόν όσο και της Ελλάδας!
Ο πληθυσμός της Ελβετίας είναι περίπου 8 εκατομμύρια.
Άρα άκυρο το περί πληθυσμού επιχείρημα των πολεμίων ή των φοβικών προς την Άμεση Δημοκρατία που αναμασάται συχνά.


Όταν μιλάμε για μια χώρα όπου γίνονται πολλές φορές μέσα σε κάθε χρόνο δημοψηφίσματα για πάσης φύσεως θέματα, όταν απαιτούνται απλώς κάποιες χιλιάδες υπογραφές για να διενεργηθεί δημοψήφισμα για να αλλάξει κάποιος νόμος που τελικά δε φαίνεται συμφέρων για τη χώρα και το λαό, όταν τα καθήκοντα της εκτελεστικης εξουσίας περιορίζονται στην εκτέλεση της εκπεφρασμένης βούλησης του λαού της χώρας, τότε μιλάμε για Δημοκρατία.

Όταν οι βουλευτές είναι (παράλληλα με τα βουλευτικά τους καθήκοντα) εργαζόμενοι, όπως όλος ο κόσμος, τότε μιλάμε για πραγματικούς αντιπροσώπους του λαού με ρόλο περιορισμένο στη σύνταξη των προς λαική ψήφιση νομοσχεδίων και όταν η εκρποσώπησή τους στο κοινοβούλιο είναι με βάση την αναλογική, τότε υπάρχει Δημοκρατία.

Φυσικά δε δέχομαι τους γελοίους επιθετικους προσδιορισμούς "απλή" ή "ενισχυμένη" αναλογική, γιατί η εκπροσώπηση ή είναι αναλογική ή δεν είναι. Όταν υπάρχει ενίσχυση στην αναλογία, παύει να υπάρχει αναλογία.
Αντίστοιχα φαίνεται γελοία και η χρήση των προσδιορισμών "Άμεση" ή "Αντιπροσωπευτική" για τη Δημοκρατία, αφού αυτή είναι αυτονόητα Άμεση, αλλά συνεχίζω να χρησιμοποιώ καταχρηστικά το επίθετο "Άμεση" μόνο προς χάριν συνεννοήσεως.

Εδώ να προσθέσω πως στην Άμεση Δημοκρατία δεν καταργείται η ύπαρξη πολιτικών σχηματισμών, κινημάτων, κομμάτων.
Απλώς η πραγματική λειτουργία της Δημοκρατίας δημιουργεί αναπόφευκτα τις συνθήκες πραγματικής επροσώπησης του λαού από τα κόμματα και καταργεί την επαγγελματική κάστα πολιτικών που λειτουργεί παρασιτικά στην Ελλάδα και στις άλλες χώρες όπου λειτουργεί το κακέκτυπο της Δημοκρατίας, η αντιπροσωπευτική.

Και όταν στην Κυβέρνηση εκπροσωπούνται τα κόμματα κατ' αναλογία, τότε έχουμε πραγματική Εθνική Συναίνεση.
Διότι αναλαμβάνει το κάθε κόμμα τη ευθύνη της διακυβέρνησης με κάποιο ή κάποια υπουργεία.
Έτσι, εξαλείφεται ο κίνδυνος ύπαρξης φαινομένων κωλοτούμπας, παροχολογίας, τσάμπα μαγκιάς, "λεφτά υπάρχουν", "επανίδρυσης του Κράτους", "αναδιαπραγμάτευσης Μνημονίων", λαικισμού, προεκλογικής κοροιδίας, καθώς κάθε κόμμα δίνει τα διαπιστευτήριά του σε κάποιο ή κάποια υπουργεία, με αποτέλεσμα να κρίνεται βάσει των πράξεών του και της εφαρμοσμένης πολιτικής του και όχι βάσει άκρατης προεκλογικής παπαρολογίας.

Εθνική Συναίνεση και Δημοκρατία λοιπόν υπάρχουν μόνο όταν ο λαός ψηφίζει τους νόμους, και όταν συμμετέχει όλος ο λαός μέσω των αντιπροσώπων του στην Κυβέρνηση της χώρας.
Όλα τα άλλα είναι μπούρδες.

Όσο γι' αυτούς που θα ισχυριστούν πως "όταν ο λαός ψηφίζει, τότε θα ψηφίζει συνεχώς αυξήσεις μισθών, παροχές κλπ και το Κράτος θα πέσει έξω" τους απαντά το αποτέλεσμα του πρόσφατου δημοψηφίσματος στην Ελβετία.
Όταν ο λαός έχει την ευθύνη της διακυβέρνησης της χώρας, τότε καθίσταται υπεύθυνος και ζυγίζει τα νομοσχέδια που ψηφίζει.
Η αίσθηση ευθύνης δεν έρχεται ουρανοκατέβατη.
Έρχεται με τη συμμετοχή, με την αίσθηση ότι καθορίζεις ουσιαστικά τα πράγματα στη χώρα σου, το παρόν και το μέλλον της.
Όταν απλώς εκλέγεις τον Τετραετή Δικτάτορά σου, δίνοντάς του απόλυτη εξουσία, τότε και εσύ ως λαός υιοθετείς το ρόλο του γκρινιάρη, του ανέξοδου λαικιστή, του μονίμως άμοιρου ευθυνών "αφού άλλοι αποφασίζουν".
Η αντιπροσωπευτική "Δημοκρατία" νομοτελειακά δημιουργεί τα φαινόμενα εκφυλισμού της, όπως αφενός επαγγελματική πολιτική ελίτ, διαφθορά, παραγοντισμούς, εργατοπατέρες, συντεχνιακές λογικές, "Λουδοβίκους" και αφετέρου προκαλεί αναπόφευκτα μεταξύ άλλων κοινωνική ένταση, λαό ανεύθυνο και ευθυνόφοβο που τρέμει μπροστά στην ιδέα να αποφασίσει ο ίδιος μέσω δημοψηφισμάτων, αντιπολιτεύσεις που λαικίζουν, κυβερνήσεις που ληστεύουν το λαό και κυβερνούν με "ελέω Θεού" δικαίωμα και κατηγορούν όλους τους άλλους για λαικισμό.

Και μη νομίζει κανείς πως θα μας δοθεί ως δωράκι η Άμεση Δημοκρατία.
Θα κατακτηθεί με λαικούς αγώνες με κεντρικό πρόταγμα το αίτημα για Άμεση Δημοκρατία.

Γιατί καιρός είναι να γίνει ένας παλλαικός αγώνας με αίτημα την πραγματική Αλλαγή και όχι τη ζητιανιά ψίχουλων από μια κυβερνητική ελίτ με απόλυτη εξουσία.


Εμπρός λοιπόν στον αγώνα για Άμεση Δημοκρατία!

http://toixo-toixo.blogspot.com/2012/03/665.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...