ΣΧΕΔΙΟ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΤΟ ΟΜΟΛΟΓΙΑΚΟ ΧΡΕΟΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΣΤΑ ΚΡΑΤΗ ΚΑΙ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ Η «ΠΤΩΧΕΥΣΗ»!
Εδώ και καιρό βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και κλιμάκωση ένας βρώμικος σχεδιασμός που αποβλέπει στο να μεταφερθεί το ελληνικό χρέος από τις τράπεζες στα κράτη-μέλη της ευρωζώνης, συμπεριλαμβανομένου και του ελληνικού δημοσίου!
Αυτό το σχεδιασμό θα υποβοηθήσει...
και η νέα πρόσθετη χρηματοδότηση, πέραν των 110 δις, από την τρόικα ύψους 60-70 δις.
Ανομολόγητος στόχος είναι να περάσει το μεγαλύτερο δυνατό τμήμα του ομολογιακού χρέους της Ελλάδας από τις τράπεζες στα κράτη, ώστε μετά να ακολουθήσει, με το αζημίωτο για το τραπεζικό κεφάλαιο, η πτώχευση της χώρας! Πολύ περισσότερο, μάλιστα, που τα δάνεια της τρόικα δεν «κινδυνεύουν» από οποιαδήποτε πτώχευση, αφού, σε αντίθεση με το ομολογιακό χρέος, είναι «εξασφαλισμένα» από τις γνωστές κατάπτυστες δανειακές συμβάσεις με την υποθήκη της δημόσιας περιουσίας!
Στο πλαίσιο αυτό οι ελληνικές τράπεζες, πρωτοστατούσης της Εθνικής Τράπεζας, ξεφορτώνονται ολοταχώς το τελευταίο διάστημα τα ελληνικά ομόλογα, προεξοφλώντας την ελληνική χρεοκοπία!
Το δυστύχημα είναι ότι το ελληνικό κράτος, με κυβερνητικές αποφάσεις, διευκολύνει αυτούς τους σχεδιασμούς, σπεύδοντας να αγοράζει συνεχώς ομόλογα από τις τράπεζες και μάλιστα με διαβλητές διαδικασίες, που προκαλούν πελώρια ερωτηματικά!
Για το τελευταίο κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή ο Παν. Λαφαζάνης, ζητώντας στοιχεία για τις αγορές ομολόγων μεγάλου ύψους (2,3 δις) της κυβέρνησης από την αρχή του έτους, χωρίς, όμως, η υπουργική απάντηση να τα καταθέτει! Γιατί; Τι θέλει να κρύψει η ελληνική κυβέρνηση;
Την ίδια ώρα που οι τράπεζες ξεφορτώνονται τα ελληνικά ομόλογα, αρνούνται να καταβάλλουν στο κράτος τις οφειλόμενες, με βάση το νόμο, προμήθειες για τις προνομιούχες μετοχές δισεκατομμυρίων που αγόρασε το κράτος, προς ζημίαν των φορολογουμένων! Αυτά δυστυχώς είναι τα αίσχη του τραπεζικού κεφαλαίου.
Οι ελληνικές τράπεζες που έχουν πάρει, άμεσα ή έμμεσα, από το δημόσιο, περίπου, 110 δις, αντί να στηρίζουν τη χώρα και το δανεισμό της, είναι οι πρώτες που ξεπουλάνε τα χαρτιά του δημοσίου και το στέλνουν στον καιάδα!
Η εθνικοποίηση-κοινωνικοποίηση των τραπεζών είναι απολύτως αναγκαία ως προϋπόθεση μιας νέας χρηματοπιστωτικής πολιτικής και μιας νέας προοδευτικής πορείας της χώρας!
Η Ίσκρα παραθέτει αυτούσιο όλο το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του εξαίρετου δημοσιογράφου Μπάμπη Πολυχρονιάδη, που αφορά το ξεφόρτωμα ελληνικών ομολόγων από την Εθνική Τράπεζα.
Ολόκληρο το ρεπορτάζ έχει ως εξής:
ΞΕΦΟΡΤΩΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΟΜΟΛΟΓΩΝ ΑΠΟ ΕΘΝΙΚΗ
Η ΤΡΑΠΕΖΑ ΕΧΕΙ ΑΠΑΛΛΑΓΕΙ ΑΠΟ ΤΙΤΛΟΥΣ ΑΞΙΑΣ 4,8 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ - ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ ΤΟ ΠΟΣΟ ΘΑ ΦΤΑΣΕΙ ΤΑ 6 ΔΙΣ.
Του ΜΠΑΜΠΗ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΑΔΗ*
Την ώρα που στους κύκλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης συζητείται έντονα το σχέδιο της εθελοντικής διακράτησης ελληνικών ομολόγων που φτάνουν στη λήξη τους, ο βασικός επενδυτής σε τίτλους του ελληνικού Δημοσίου, η Εθνική Τράπεζα, έχει ήδη απαλλαγεί από ομόλογα αξίας 4,8 δισ. ευρώ και μέχρι το τέλος του 2011 η «αποεπένδυσή» της θα έχει φτάσει τα 6 δισ. ευρώ.
Ποσό που αντιστοιχεί στο 30% των ομολόγων που κατείχε περί τα τέλη του 2009. Και σύμφωνα με την ίδια, μέχρι το τέλος του 2014 θα έχει περιορίσει την «έκθεσή» της στα 8,5 δισ. ευρώ.
Την 1η Δεκεμβρίου 2009 η Εθνική Τράπεζα, με αφορμή την «αναταραχή» που είχε ξεσπάσει τότε στην αγορά ομολόγων του ελληνικού Δημοσίου ανακοίνωνε ότι «διατηρεί επενδύσεις ύψους 18 δισ. σε τίτλους του ελληνικού Δημοσίου, ποσό που τόσο ως απόλυτο μέγεθος όσο και ως ποσοστού του ενεργητικού της (16%), την καθιστά τον βασικό επενδυτή του δημόσιου χρέους διεθνώς».
«Στήριξη»
Στην ίδια ανακοίνωση, μάλιστα, η τράπεζα ανέφερε ότι «προστατεύοντας την ήδη μεγάλη επενδυτική της θέση σε ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου, συνέχισε να στηρίζει την αγορά του δημόσιου χρέους με την πεποίθηση ότι οι φόβοι που διακινούνταν σε βάρος της εθνικής οικονομίας, του τραπεζικού συστήματος και των τίτλων του ελληνικού Δημοσίου ήταν τουλάχιστον υπερβολικοί». Και ότι στην κατεύθυνση αυτή «από τις αρχές Νοεμβρίου 2009 μέχρι σήμερα (σ.σ. 1/12/2009) αύξησε τη θέση της σε ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου κατά 1,8 δισ. ευρώ, στηρίζοντας την αγορά...».
Το... καλύτερο το άφηνε για το τέλος: «Οι μεταγενέστερες εξελίξεις στην αγορά των τίτλων του ελληνικού Δημοσίου και η ταχεία αποκλιμάκωση του περιθωρίου έναντι των γερμανικών ομολόγων δικαίωσαν την επιλογή μας αυτή». Το Δεκέμβριο του 2009, βέβαια, δεν είχε υπάρξει ακόμη «Μνημόνιο 1». Το μόνο που έχει επιβεβαιωθεί για την περίοδο εκείνη είναι ότι ο πρωθυπουργός της χώρας Γ. Παπανδρέου συζητούσε το πρόβλημα του χρέους με τον τότε διευθυντή του ΔΝΤ Ντομινίκ Στρος Καν.
Σήμερα, ο «βασικός επενδυτής» ελληνικών ομολόγων έχει κάνει στροφή 180 μοιρών. Με τη διαφορά ότι την αλλαγή πλεύσης απέναντι στο ελληνικό χρέος δεν την ανακοινώνει με τυμπανοκρουσίες στον ελληνικό τύπο αλλά περιορίζεται να την αναδεικνύει στις παρουσιάσεις των αποτελεσμάτων της στην αγγλική γλώσσα, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν απευθύνονται στους συμπολίτες μας που βγάζουν 6-12 χιλιάδες ευρώ το χρόνο και που τώρα η κυβέρνηση σχεδιάζει να τους βάλει να πληρώσουν έκτακτη εισφορά. Και όπως θα δείτε παρακάτω, αυτό που λέμε δεν είναι καθόλου άσχετο...
Στις 26 Μαΐου η τράπεζα ανακοίνωσε τα αποτελέσματά της για το πρώτο τρίμηνο του 2011. Στην παρουσίασή τους στα αγγλικά περιείχε στα «highlights» ένα φαρδύ-πλατύ τίτλο που ανέφερε ότι: «GGB exposure reduced further by Ε555mn in Q1.11». Δηλαδή, ότι η έκθεσή της στα ελληνικά ομόλογα περιορίστηκε επιπλέον κατά 555 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του έτους. Και στο σχετικό πίνακα ανέφερε ότι διαθέτει ελληνικά ομόλογα ύψους 13,2 δισ. ευρώ.
Δίπλα από τον πίνακα αυτόν υπάρχει και ένα διάγραμμα με τίτλο «Greek Government Bonds: Redemption Profile». Redemption σημαίνει «λύτρωση» αλλά εδώ έχει την έννοια της «απομείωσης». Σε ελεύθερη μετάφραση μπορεί να έχει και την έννοια του... «ξεφορτώματος». Το διάγραμμα δείχνει λοιπόν ότι η Εθνική στο τέλος του 2011 θα έχει 12 δισ. ευρώ σε ελληνικά ομόλογα, στο τέλος του 2012 περί τα 11 δισ. ευρώ, το 2013 περί τα 9,6 δισ. ευρώ, το 2014 περίπου 8,5 δισ. ευρώ κ.ο.κ.
Απευθύναμε στη διοίκηση της τράπεζας το ερώτημα: Από τα 6 δισ. ευρώ ελληνικών ομολόγων που θα έχει «διώξει» από πάνω της τη διετία 2010-2011 πόσα αντιστοιχούν σε λήξεις, πόσα σε πωλήσεις και πόσα σε άλλες συναλλαγές (π.χ. επαναγορές από το Δημόσιο). Επίσημη απάντηση δεν πήραμε. Ούτε καν για τα «διαφημιζόμενα» 555 εκατ. του πρώτου τριμήνου του 2011.
Τραπεζικοί κύκλοι σχολιάζουν: «Αν βάλετε και τα 5,4 δισ. ευρώ του swap που είχε κάνει το Δημόσιο με την Goldman Sachs και το οποίο "πέρασε" στην Εθνική, το άθροισμα σήμερα βγάζει πάνω από 18 δισ. ευρώ». Ναι, μόνο που στην αντίστοιχη παρουσίαση της Εθνικής στην αγγλική γλώσσα για τα αποτελέσματα του 2009 πουθενά δεν αναφέρεται «structured loan», όπως συμβαίνει σήμερα για τα 5,4 δισ. ευρώ του swap. Επίσης, εάν ισχύει αυτό, τότε γιατί η τράπεζα κάνει λόγο για «περαιτέρω μείωση» της έκθεσης στα ελληνικά ομόλογα στο πρώτο τρίμηνο; Και τέλος πάντων, το σχέδιο ξεφορτώματος ομολόγων που εμφανίζει η τράπεζα στο διάγραμμά της δεν διαψεύδεται, είτε αυτό γίνει μέσω λήξεων είτε μέσω πωλήσεων ή ακόμη και μέσω επαναγορών από το Δημόσιο.
Αυτό πάντως που επιβεβαιώνεται από τα πραγματικά στοιχεία είναι ότι οι ελληνικές τράπεζες εκμεταλλεύονται πλήρως το χρόνο και το χρήμα που δίνουν τα... μνημόνια στην ελληνική κυβέρνηση για να «διώξουν» από πάνω τους ελληνικά ομόλογα, τόσο μέσα από λήξεις όσο και από πωλήσεις τίτλων. Χρήμα το οποίο θα κληθεί να πληρώσει βέβαια με τις θυσίες του ο ελληνικός λαός.
Το ίδιο βέβαια γίνεται και από τις ξένες τράπεζες, καθώς υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι ακολουθείται και στο εξωτερικό η ίδια πρακτική: Την Παρασκευή 3 Ιουνίου η «Ε» φιλοξενούσε ρεπορτάζ που έδειχνε ότι η έκθεση των γαλλικών τραπεζών σε ελληνικά ομόλογα είχε μειωθεί σε 19,8 δισ. δολ. στο τρίτο τρίμηνο του 2010 από 27 δισ. δολ. που ήταν στο πρώτο τρίμηνο του ίδιου έτους, και η έκθεση άλλων χωρών της ευρωζώνης από 22,9 δισ. ευρώ μειώθηκε σε 15,7 δισ. δολάρια. Παραδόξως, μόνο οι γερμανικές τράπεζες εμφανίζονταν στο ίδιο διάστημα με περισσότερα ελληνικά ομόλογα στα χέρια: από 23,1 δισ. δολάρια έφτασαν τα 26,3 δισ. δολάρια.
Η παρουσίαση της τράπεζας
Επάνω εικονίζεται η έβδομη σελίδα από την παρουσίαση των αποτελεσμάτων α' τριμήνου της Εθνικής Τράπεζας που δημοσιεύθηκε στις 26 Μαΐου.
Ο τίτλος λέει «η έκθεση σε ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου περιορίστηκε περαιτέρω κατά 555 εκατομμύρια ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2011».
Αριστερά, ο πίνακας με την έκθεση σε κρατικούς τίτλους που εμφανίζει σύνολο 13,2 δισ. ευρώ, όπως είναι κατανεμημένα στα επιμέρους χαρτοφυλάκιά της (οι τρέχουσες τιμές κάτω αριστερά). Δεξιά, το «προφίλ απομείωσης» ελληνικών ομολόγων για τα επόμενα χρόνια, με αναφορές στο τρέχον πρόγραμμα προσαρμογής της ελληνικής οικονομίας και στον μόνιμο μηχανισμό στήριξης.
*Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία της 12ης Ιουνίου 2011
Παραθέτουμε επίσης το ενδιαφέρον ρεπορτάζ του Χρ. Ιωάννου που δημοσιεύτηκε και αυτό στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία της 12ης Ιουνίου 2011 και αφορά την άρνηση των τραπεζών να καταβάλλουν στο δημόσιο τις οφειλόμενες, με βάση το νόμο, προμήθειες για τις προνομιούχες μετοχές δισεκατομμυρίων που αγόρασε το κράτος.
Ολόκληρο το ρεπορτάζ έχει ως εξής:
ΕΙΣΕΠΡΑΞΑΝ ΚΡΑΤΙΚΟ ΧΡΗΜΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΤΗΝ «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ»!
ΜΕ ΤΟΝ ΝΟΜΟ ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗ, ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΠΗΡΑΝ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΑΚΕΤΟ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ, ΑΠΟΔΕΧΟΜΕΝΕΣ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ 10% ΕΤΗΣΙΑ ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
Του ΧΡ. ΙΩΑΝΝΟΥ*
Στον «αέρα» είναι ο περίφημος νόμος 3723/2008, γνωστός ως «νόμος Αλογοσκούφη», ο οποίος θέσπισε το πρώτο πακέτο οικονομικής βοήθειας για τη στήριξη του τραπεζικού συστήματος, ύψους 28 δισ. ευρώ, το 2008.
Η «Οικονομία» αποκαλύπτει ότι το Δημόσιο ενώ έδωσε τη βοήθεια στις τράπεζες δεν εισπράττει απ' αυτές την «προμήθεια» που προέβλεπε ο νόμος. Το θέμα αφορά τις προνομιούχες μετοχές συνολικής ονομαστικής αξίας 3,715 δισ. ευρώ που απέκτησε το Δημόσιο με ανταλλαγή ομόλογα.
Ορισμένες τράπεζες ήδη από πέρυσι δεν πληρώνουν τη σταθερή απόδοση 10% που προβλεπόταν και η οποία μεταφράζεται συνολικά σε 371 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ο λόγος; Οι τράπεζες ερμηνεύουν τη νομοθεσία επικαλούμενες διατάξεις άλλου νόμου (του 2190/1920 περί ανωνύμων εταιρειών). Αυτός πράγματι προβλέπει τη μη διανομή μερισμάτων όταν δεν επαρκούν τα κέρδη της χρονιάς και δεν υπάρχουν επαρκή αποθέματα κερδών προηγούμενων ετών.
Το θέμα πήρε διαστάσεις πριν από λίγες ημέρες λόγω της πρόθεσης της διοίκησης της Εθνικής Τράπεζας να μην δώσει και αυτή τη σταθερή απόδοση στο ελληνικό Δημόσιο (είναι 35 εκατ. ευρώ ετησίως, αλλά έχουν δοθεί ήδη τα 14 εκατ. ευρώ), γιατί είχε ζημιές σε επίπεδο μητρικής στη χρήση του 2010. Το υπόλοιπο (21 εκατ. ευρώ) μπορεί να μην είναι μεγάλο στην περίπτωση της Εθνικής, αλλά το θέμα έχει διάφορες προεκτάσεις και γι' αυτό προκάλεσε πονοκέφαλο στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, το οποίο αναζητεί λύσεις.
Αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών ερωτηθείς από την «Οικονομία» για το εάν οι τράπεζες ορθώς επικαλούνται τις διατάξεις άλλου νόμου (του 2190 περί ανωνύμων εταιρειών), για να μην διανείμουν τη σταθερή απόδοση του νόμου 3723/2008, δήλωσε ότι δεν μπορεί να δοθεί εύκολη απάντηση γιατί το θέμα είναι πολύπλοκο. Προσέθεσε ότι σχετίζεται τόσο με την κερδοφορία των τραπεζών όσο και με την κεφαλαιακή τους επάρκεια. Ο ίδιος παραδέχτηκε ότι υπάρχει σύγκρουση διατάξεων και δήλωσε ότι θα απευθύνει ερώτημα τόσο στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους όσο και στην Τράπεζα της Ελλάδος προκειμένου να δοθεί λύση στο πρόβλημα.
Το σίγουρο είναι ότι ο νόμος Αλογοσκούφη έχει κενά, τα οποία αναδείχθηκαν από την κρίση και την εμφάνιση ζημιών σε επίπεδο μητρικών επιχειρήσεων. Ανεξάρτητα από τη λύση που θα δοθεί στο μέλλον, έχει δημιουργηθεί προηγούμενο.
Επικοινωνήσαμε με την Αγροτική Τράπεζα, που εμφανίζει ζημιές τα έτη 2009 και 2010, για να ρωτήσουμε εάν πλήρωσε τη σταθερή απόδοση, αφού το Δημόσιο κατέχει μετοχές της τράπεζας, αξίας 675 εκατ. ευρώ. Στέλεχος της τράπεζας, το οποίο θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του, μας είπε «ότι εμείς δεν πληρώνουμε λόγω ζημιών». Πρόσθεσε, ότι «ούτε το 2009 πληρώσαμε, αλλά δεν το φωνάζουμε κιόλας». Η Αγροτική έχει κάνει ήδη χρήση των διατάξεων του 2190 και το 2009 δεν πλήρωσε σταθερή απόδοση 10% ή 67,5 εκατ. ευρώ. Το ίδιο προτίθεται να κάνει και εφέτος, σύμφωνα με στελέχη της τράπεζας.
Επικοινωνήσαμε και με τη διοίκηση θέτοντας τα σχετικά ερωτήματα, αλλά η απάντηση του διοικητή Θ. Πανταλάκη ήταν ότι δεν μπορεί να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο, αφού βρίσκεται σε εξέλιξη η αύξηση κεφαλαίου.
Οι υπόλοιπες τράπεζες παρακολουθούν στενά όσα διαδραματίζονται. Η Τράπεζα Πειραιώς έσπευσε να δηλώσει ότι θα υιοθετήσει τη συνταγή της μη πληρωμής σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του τύπου, γιατί έχει ζημιές σε επίπεδο μητρικής. Αλλες πάλι, όπως η Eurobank και η Alpha Bank, θεωρούν ότι ο νόμος είναι ξεκάθαρος και δεν επιδέχεται ερμηνείες είτε υπάρχουν τα κέρδη σε επίπεδο μητρικής είτε όχι.
Το τι θα πράξει τελικά η Εθνική Τράπεζα παραμένει άγνωστο. Εάν διανείμει τη σταθερή απόδοση προς το Δημόσιο τότε πρέπει να διανείμει και την απόδοση (ήτοι 56,25 εκατ. δολάρια) προς τους κατόχους των προνομιούχων μετοχών που είναι εισηγμένες στις ΗΠΑ. Το θέμα θα ξεκαθαρίσει σίγουρα στη γενική συνέλευση, η οποία έχει προγραμματισθεί για τις 23 Ιουνίου 2011.
Νόμοι και ερμηνείες
Πριν από δέκα ημέρες η διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας αποφάσισε να προτείνει τη μη διανομή μερίσματος στους κατόχους προνομιούχων μετοχών, αιφνιδιάζοντας την αγορά, αφού κάτι τέτοιο δεν ήταν αναμενόμενο.
Η Εθνική Τράπεζα έχει εκδώσει δύο κατηγορίες προνομιούχων μετοχών. Η μία κατηγορία είναι αυτές που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο, ονομαστικής αξίας 350 εκατ. ευρώ. Εκδόθηκαν στο πλαίσιο του νόμου 3723/2008 για τη στήριξη του τραπεζικού συστήματος και έχουν απόδοση 10%. Η άλλη κατηγορία είναι οι προνομιούχες μετοχές που εκδόθηκαν σε δολάρια ΗΠΑ, ονομαστικής αξίας 625 εκατ. ευρώ και είναι εισηγμένες σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ με σταθερή απόδοση 9% ή 56,25 εκατ. δολάρια.
Η διοίκηση της Εθνικής αποφάσισε να προτείνει τη μη διανομή μερίσματος και στις προνομιούχες μετοχές γιατί κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται από το νόμο περί ανωνύμων εταιρειών (2190/ 1920) όταν δεν επαρκούν τα κέρδη της χρονιάς ούτε τα αποθεματικά προηγούμενων ετών. Ο νόμος εφαρμόζεται σε επίπεδο μητρικής εταιρείας. Ακόμα, δηλαδή, κι αν ένας όμιλος επιχειρήσεων έχει κέρδη σε ενοποιημένο επίπεδο και ζημιές σε επίπεδο μητρικής, απαγορεύεται να δώσει μέρισμα εάν δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις.
Στην περίπτωση της Εθνικής Τράπεζας υπάρχουν, όμως, κάποιες ανακολουθίες:
1 Το Σεπτέμβριο του 2010 η διοίκηση έλαβε απόφαση να κάνει μεγάλη αύξηση κεφαλαίου και να διαθέσει μέρος της συμμετοχής της στη θυγατρική Finansbank προκειμένου, μεταξύ άλλων, να επαναγοράσει και τις προνομιούχες μετοχές της τράπεζας που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο (αξίας 350 εκατ. ευρώ). Η αύξηση κεφαλαίου ολοκληρώθηκε επιτυχώς. Ομως η διάθεση μετοχών της Finansbank (η οποία θα έδινε κέρδη στον ισολογισμό της μητρικής) μετατέθηκε για το μέλλον, όπως και η επαναγορά των προνομιούχων του ελληνικού Δημοσίου, αφού η τράπεζα έχει απευθύνει σχετικό αίτημα στην Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία όμως δεν το έχει εγκρίνει.
2 Στο τέλος του περασμένου Μαρτίου, όταν η διοίκηση της ΕΤΕ ανακοίνωσε τα αποτελέσματα του 2010, στην έκθεση διαχείρισης του διοικητικού συμβουλίου γίνεται μνεία περί μη διανομής μερίσματος μόνο στους κατόχους κοινών μετοχών. Μάλιστα επικαλούνται τις απαγορεύσεις του νόμου Αλογοσκούφη, δηλαδή του νόμου 3723/2008 (υπάρχει πρόβλεψη για μη διανομή μερίσματος στους κατόχους κοινών μετοχών, με τη λογική ότι δεν μπορεί μία τράπεζα που έχει πάρει έκτακτη βοήθεια από το κράτος ταυτόχρονα να δίνει μερίσματα στους μετόχους). Με άλλα λόγια στην περίπτωση των κατόχων κοινών μετοχών υπερίσχυσε ο νόμος 3723/2008 και όχι ο νόμος 2190/1920. Η τράπεζα στην ίδια έκθεση διαχείρισης παρέπεμψε στην τακτική γενική συνέλευση την απόφαση περί της καταβολής σταθερής απόδοσης (10%) των προνομιούχων μετοχών του ελληνικού Δημοσίου και της απόδοσης 9% των προνομιούχων μετοχών που έχει εκδώσει και είναι εισηγμένες στις ΗΠΑ.
Το... παραθυράκι στον 3723/2008
Σημείο-κλειδί στην υπόθεση είναι η αναφορά στο νόμο Αλογοσκούφη (3723/2008) ότι «συμπληρωματικώς προς τους όρους του παρόντος νόμου εφαρμόζονται οι διατάξεις του κ.ν. 2190/1920, του ν. 1667/1986 και της τραπεζικής νομοθεσίας».
Δεν υπάρχει ειδικότερη πρόβλεψη για το εάν πρέπει να δοθεί ή όχι η απόδοση, στην περίπτωση που οι τράπεζες έχουν ζημιές ή και ανεπαρκή κεφάλαια (π.χ. Αγροτική Τράπεζα). Υπάρχει μία γενική πρόβλεψη που αναφέρει ότι «σε περίπτωση παράβασης των προϋποθέσεων και των όρων υπό τους οποίους οι τράπεζες θα υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος νόμου, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται από το άρθρο 55Α του Καταστατικού της Τραπέζης της Ελλάδος, καθώς και η μερική ή ολική ανάκληση των μέτρων ενίσχυσης της ρευστότητας που προβλέπονται στον παρόντα νόμο, με απόφαση του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών μετά από εισήγηση του διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος».
*Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία της 12ης Ιουνίου 2011
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου