Οπως θα δούμε στην συνέχεια, στην πορεία της δημιουργίας που περιγράφει ο Πλάτων στον Τίμαιο, αναφέρεται στους νέους θεούς, στους οποίους αναθέτει να συνεχίσουν την διαδικασία της δημιουργίας, συνεχίζοντας αυτό που έχει κάνει εκείνος.
Και ο μεν Δημιουργός ασχολείται με τα αθάνατα μέρη του σύμπαντος, οι δε νέοι θεοί αναλαμβάνουν να φτιάξουν τα θνητά μέρη του σύμπαντος.
"...Και σε σας, αφού εγώ σπείρω και ετοιμάσω, θα σας παραδώσω. Ως προς το υπόλοιπο δε εσείς, συνυφαίνοντας το θνητό με το αθάνατο, δημιουργείτε και γεννάτε τα ζώα, και δίνοντας τροφή αυξάνετε τα, και όταν πεθάνουν, δεχτείτε τα πάλι κοντά σας" αναφέρει ανάμεσα σε άλλα ο Δημιουργός απευθυνόμενος στους νέους θεούς.
Ποιοί είναι όμως οι νέοι θεοί και που ακριβώς εντάσσονται στην όλη δομή που έχουμε ήδη μελετήσει ;
¨Τώρα όμως πρέπει να πούμε ποιοί είναι οι νέοι θεοί. Γιατί είναι φανερό ότι οι εγκόσμιοι θεοί αποκαλούνται νέοι" μας αποκαλύπτει ο Πρόκλος και συνεχίζει επεξηγώντας γιατί δόθηκε η ονομασία νέοι θεοί.
1. είτε επειδή αντιπαραβάλλονται με την αόρατη δημιουργία που προηγείται αυτής που αναλαμβάνουν οι νέοι θεοί.
2. είτε επειδή κάνουν τον κόσμο της γέννησης πάντα νέο, αναγενώντας τον όταν αυτός γερνά και φθείρεται.
3. είτε επειδή έχουν εξαρτημένες από αυτούς νοερές ουσίες που ακμάζουν αιώνια με την νόηση. Στην Ιλιάδα Δ 2 αναφέρεται ότι η Ηβη τους κερνά και πίνοντας νέκταρ, βλέπουν ολόκληρο τον αισθητό κόσμο
4. είτε επειδή συνυπάρχει μαζί τους μια παρθενική θεότητα, που χορηγεί σε ολόκληρη την ουσία τους αμείλικτη δύναμη
5. είτε επειδή η μονάδα τους αποκαλείται νέος θεός.Γιατί οι θεολόγοι έχουν αποκαλέσει τον Διόνυσο με αυτή την προσωνυμία, πράγμα που σημαίνει ότι είναι η μονάδα ολόκληρης της δεύτερης δημιουργίας. Γιατί ο Ζευς τον τοποθετεί βασιλιά όλων των εγκοσμίων θεών.
6. είτε επειδή έχουν εξαρτηθεί από αυτούς κάποια σώματα που έχουν γέννηση.
"Είναι λοιπόν νέοι όχι επειδή ξεκίνησαν κάποτε να υπάρχουν, αλλά επειδή γεννιούνται πάντα και επειδή έχουν λάβει υπόσταση μέσα σε αυτό που υπάρχει κάποια στιγμή. Ετσι λοιπόν, λέγονται νέοι, υπό την έννοια ότι έλαβαν υπόσταση που εκτείνεται μαζί με τον χρόνο και γεννιούνται πάντα και έχουν 'επισκευαστή αθανασία' "
( Πλάτων - Τίμαιος 41d, Πρόκλος - Σχόλια στον Τίμαιο Ε 310 κ.επ. )
Και ο μεν Δημιουργός ασχολείται με τα αθάνατα μέρη του σύμπαντος, οι δε νέοι θεοί αναλαμβάνουν να φτιάξουν τα θνητά μέρη του σύμπαντος.
"...Και σε σας, αφού εγώ σπείρω και ετοιμάσω, θα σας παραδώσω. Ως προς το υπόλοιπο δε εσείς, συνυφαίνοντας το θνητό με το αθάνατο, δημιουργείτε και γεννάτε τα ζώα, και δίνοντας τροφή αυξάνετε τα, και όταν πεθάνουν, δεχτείτε τα πάλι κοντά σας" αναφέρει ανάμεσα σε άλλα ο Δημιουργός απευθυνόμενος στους νέους θεούς.
Ποιοί είναι όμως οι νέοι θεοί και που ακριβώς εντάσσονται στην όλη δομή που έχουμε ήδη μελετήσει ;
¨Τώρα όμως πρέπει να πούμε ποιοί είναι οι νέοι θεοί. Γιατί είναι φανερό ότι οι εγκόσμιοι θεοί αποκαλούνται νέοι" μας αποκαλύπτει ο Πρόκλος και συνεχίζει επεξηγώντας γιατί δόθηκε η ονομασία νέοι θεοί.
1. είτε επειδή αντιπαραβάλλονται με την αόρατη δημιουργία που προηγείται αυτής που αναλαμβάνουν οι νέοι θεοί.
2. είτε επειδή κάνουν τον κόσμο της γέννησης πάντα νέο, αναγενώντας τον όταν αυτός γερνά και φθείρεται.
3. είτε επειδή έχουν εξαρτημένες από αυτούς νοερές ουσίες που ακμάζουν αιώνια με την νόηση. Στην Ιλιάδα Δ 2 αναφέρεται ότι η Ηβη τους κερνά και πίνοντας νέκταρ, βλέπουν ολόκληρο τον αισθητό κόσμο
4. είτε επειδή συνυπάρχει μαζί τους μια παρθενική θεότητα, που χορηγεί σε ολόκληρη την ουσία τους αμείλικτη δύναμη
5. είτε επειδή η μονάδα τους αποκαλείται νέος θεός.Γιατί οι θεολόγοι έχουν αποκαλέσει τον Διόνυσο με αυτή την προσωνυμία, πράγμα που σημαίνει ότι είναι η μονάδα ολόκληρης της δεύτερης δημιουργίας. Γιατί ο Ζευς τον τοποθετεί βασιλιά όλων των εγκοσμίων θεών.
6. είτε επειδή έχουν εξαρτηθεί από αυτούς κάποια σώματα που έχουν γέννηση.
"Είναι λοιπόν νέοι όχι επειδή ξεκίνησαν κάποτε να υπάρχουν, αλλά επειδή γεννιούνται πάντα και επειδή έχουν λάβει υπόσταση μέσα σε αυτό που υπάρχει κάποια στιγμή. Ετσι λοιπόν, λέγονται νέοι, υπό την έννοια ότι έλαβαν υπόσταση που εκτείνεται μαζί με τον χρόνο και γεννιούνται πάντα και έχουν 'επισκευαστή αθανασία' "
( Πλάτων - Τίμαιος 41d, Πρόκλος - Σχόλια στον Τίμαιο Ε 310 κ.επ. )
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου