Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ
Του Γεωργίου K. Τσούπα
το παρων αρθρο εχει δημοσιευτει
Η Εφημερίδα Κοζανίτικοι Αντίλαλοι της ΕΝΩΣΗΣ ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ ΚΟΖΑΝΗΣ και το Περιοδικό του Σ.Ε.Π Ο κρίκος και ο Πρόσκοπος
ο Τοπικός τύπος Η ΘΕΣΣΑΛΙΑ
Το Προσκοπικό περιοδικό της ΚΥΠΡΟΥ
το περιοδικό Ο ΤΟΛΜΩΝ της ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ
η εφημερίδα ΒΕΤΕΡΑΝΩΝ ΚΟΡΕΑΣ
Το Χρυσόμαλλο δέρας είναι το έπαθλο του ήρωα. Από την αρχαιότητα έως σήμερα η Αργοναυτική εκστρατεία συμβολίζει την υπέρβαση των ορίων. Τη σύνδεση λαών και πολιτισμών. Την εξερεύνηση του κόσμου.
Ο μύθος των Αργοναυτών άντεξε στο πέρασμα των αιώνων, γιατί η αλήθεια του ταξιδιού, η ανάγκη δηλαδή των λαών της Μεσογείου για επικοινωνία ήταν πάντα το ίδιο επίκαιρη και το ίδιο σημαντική.
Στις 14-6-2008 η «Αργώ» άνοιξε τα πανιά της. Με πρωτοβουλία του Δήμου Βόλου, την τεχνογνωσία του Ινστιτούτου Αρχαίας Ναυπηγικής και Tεχνολογίας «ΝΑΥΔΟΜΟΣ», την ενεργή υποστήριξη των Υπουργείων Πολιτισμού, Εθνικής Άμυνας, Εξωτερικών, Εμπορικής Ναυτιλίας, Εσωτερικών, Τουριστικής Ανάπτυξης, Παιδείας και την ευγενική χορηγία του Ομίλου Ρέστη, οι σύγχρονοι Aργοναύτες ξεκινώντας από την αρχαία Ιωλκό το σημερινό Βόλο, διέσχισαν τα νερά της Μεσογείου, Ιονίου και Αδριατικής.
Τηρώντας πιστά όλους τους κανόνες της πανάρχαιας Eλληνικής Nαυπηγικής που την καθιστούν σήμερα πόλο διεθνούς επιστημονικού και ακαδημαϊκού ενδιαφέροντος. Ακολούθησε την αντίστροφη διαδρομή των 1200 ναυτικών μιλίων που διέγραψε σύμφωνα με το μύθο κατά την επιστροφή της, με ισοδύναμη τεχνική δυσκολία σε αποστάσεις, χρόνους και συνθήκες με το μυθικό ταξίδι.
Σ’ όλη τη διαδρομή του ταξιδιού μετέφερε το μήνυμα της συνεργασίας και της κοινής πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και αν τότε ο μύθος συμβόλιζε την ανάγκη εξερεύνησης, σήμερα σ’ ένα κόσμο χωρίς σύνορα, η σύγχρονη «Αργώ» υπενθυμίζει σε όλους μας την αλληλεπίδραση και την εγγύτητα των λαών μας.
Η μεσόγειος καλωσόρισε και πάλι την «Αργώ»! Μαζί της όλος ο κόσμος που συναντήσανε, καλωσόρισε στα λιμάνια και στις καρδιές τους, το μήνυμα φιλίας και συνεργασίας που μετέφερε.
Μέλος και του πληρώματος της «Αργώ» ήταν και ο υποφαινόμενος. Από την αρχή του ταξιδιού έως το τέλος 8-8-2008 τα αισθήματα και οι εμπειρίες που απέκτησα ήταν μεγάλες. Ένιωθα στις πλάτες μου να κουβαλάω όλη την Εθνική μας κληρονομιά. Και με αίσθημα ευθύνης μέρα με την μέρα τραβούσα με το κουπί μου την ιστορία του τόπου μας, την κουλτούρα μας, τον πολιτισμό μας και τα μηνύματα φιλίας, ειρήνης και συνεργασίας μεταξύ των λαών. «Θα λέω κάποτε στα παιδιά μου πως ήμουν κι εγώ εκεί!».
Η περιπέτεια φαίνεται πως έχει περάσει τόσο βαθιά στο DNA των απογόνων του Ιάσονα ώστε οι ίδιοι να επιχειρήσουν (3500 χρόνια αργότερα) την αναβίωση ενός ταξιδιού που βρίσκεται με το ένα κουπί στην ιστορία και με το άλλο στο πάνθεον του μύθου.
Έπειτα από εκατοντάδες ώρες έρευνας και μελέτης χιλιάδες εργατοώρες, πολλούς τόνους ξύλο, αρκετές δόσεις φιλοδοξίας και άλλες τόσες κριτικής και απογοήτευσης, ο Δήμος Βόλου τα κατάφερε.
Τα δοκιμαστικά ταξίδια στον Παγασητικό, αλλά και το ενδιαφέρον των πολιτών ακόμα και από άλλα μέρη της Ελλάδας να ενταχθούν στην ομάδα των νέων Αργοναυτών, έφεραν μέρα με την ημέρα πιο κοντά την ευόδωση ενός ονείρου.
Και ενώ όλα έμοιαζαν έτοιμα για την αναβίωση του μακρινού ταξιδιού από το λιμάνι του Βόλου στην πόλη Πότι της Γεωργίας όπου τοποθετείται η αρχαία Κολχίδα, η δυσθυμία της Τουρκικής Κυβέρνησης να μην επιτρέψει το διάπλου της «Αργούς» από τα χωρικά ύδατα ήρθε να ξεφουσκώσει τις μεγάλες προσδοκίες. Ωστόσο οι Βολιώτες δεν το έβαλαν κάτω. Αποφάσισαν να ακολουθήσουν τη διαδρομή επιστροφής του Ιάσονα από την Κολχίδα μέσω Δαλματικών ακτών, όπως αυτή έχει αποδοθεί από τον Ηρόδοτο.
Ανάμεσα στο πλήρωμα ήταν δύο Γεωργιανοί, ένας Ολλανδός και ένας Ελληνοκαναδός. Η «Αργώ» όταν οι άνεμοι δεν βοηθούσαν τα πανιά της κινείτο χάρη στους 70 κωπηλάτες της οι οποίοι ήταν χωρισμένοι σε δύο «Τοιχαρχίες» καθημερινά κωπηλατούσαν 50 άτομα για 15 ώρες.
Τον μύθο μιας εξολοκλήρου ανδρικής πολεμικής εκστρατείας τον κατέρριψαν με τη συμμετοχή τους 3 γυναίκες Αργωναύτισσες σήμερα.. Πριν 3500 χρόνια στην «Αργώ» του Ιάσονα ήταν η Αταλάντη.
Η σύγχρονη Αργοναυτική εκστρατεία δεν έχασε την πορεία της και το όλο εγχείρημα δεν πρόδωσε το μύθο και τις προσδοκίες μας.
Οι κωπηλάτες δίνοντας ψυχή και κίνηση στο πλοίο διένυσαν συνολικά 650 ναυτικά μίλια μόνο με κουπί στο διάστημα των δύο μηνών που διήρκησε το ταξίδι και απέδειξαν ότι είναι πλήρωμα το οποίο μπορεί να ανταπεξέλθει ακόμη και με τις πιο αντίξοες καιρικές συνθήκες.
Παράλληλα κατά το πειραματικό ταξίδι δοκιμάστηκαν οι αντοχές της «Αργούς» και πλέον θεωρείται και τυπικά αξιόπλοο καράβι, καθώς άντεξε όλες τις άσχημες συνθήκες του καιρού και της θάλασσας.
Προσέγγισε συνολικά 27 λιμάνια και έφτασε μέχρι τους Άγιους Σαράντα στην Αλβανία με τελευταίο σταθμό την Ιθάκη όπου και έληξε το πειραματικό ταξίδι: «Βόλος – Τρίκερι – Αταλάντη – Χαλκίδα – Ερέτρεια – Μαρμάρι – Σούνιο –Ανάβησος – Βουλιαγμένη – Πειραιάς – Σαλαμίνα (Αίας Κλαμπ) – Κόρινθος – Αντίκυρα – Γαλαξίδι – Ιτέα – Πάτρα – Λούρο – Εκβολές Αχελώου – Μύτικας – Λευκάδα – Πρέβεζα – Λυγιά – Πάργα – Σύβοτα – Κάβος Κέρκυρας – Κέρκυρα – Άγιοι Σαράντα – Κέρκυρα – Παξοί – Λευκάδα Ιθάκη (Κιόνι) – Ιθάκη (Βαθύ)».
Σε κάθε λιμάνι που ελλιμενίστηκε το πλοίο και το πλήρωμα του, έτυχαν θερμότατη υποδοχή από τους κατοίκους και τους πολλούς επισκέπτες.
Η αναβίωση του μυθικού ταξιδιού ήταν το επιστέγασμα ενός συνολικού σχεδίου ανάπτυξης και προβολής που ήθελε τον τόπο μας πρωτοπόρο στην θάλασσα και στην στεριά.
Η «Αργώ» υπηρετεί πολλαπλώς τον πολιτισμό, συμβάλλει στην ανάδειξη όψεων της τοπικής ιστορίας, συνεισφέρει στην δημιουργία δεσμών φιλίας, συνεργασίας και αδελφότητας μεταξύ των λαών στο νέο περιβάλλον της Παγκοσμιοποίησης.
Η αναβίωση του μύθου της ιστορίας και της παράδοσης κατάφερε όπως όφειλε να γίνει η αναβίωση των σύγχρονων στόχων και απαιτήσεων της Μαγνησίας στο σύγχρονο κόσμο.
Γι’ αυτό υπάρχει η σκέψη η «Αργώ» να επισκέπτεται κάθε καλοκαίρι και μέχρι τους Μεσογειακούς Αγώνες του 2013 (συνεργασία Βόλου – Λάρισας) πόλεις που βρέχονται από την Μεσόγειο.
Στις 17/9/2008 η ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ τίμησε το πλήρωμα..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου